mity-sniadania-nadwagi

Śniadanie nie wpływa na walkę z nadwagą

Autor

Dietetycy i naukowcy często mówią o korzyściach płynących z śniadania, w szczególności dla poprawy stanu naszych narządów wewnętrznych, układów i funkcji naszego organizmu. Dlatego wokół tego stwierdzenia zgromadziło się wiele mitów i stereotypów. Postaramy się obalić niektóre z nich.

Mit – obowiązkowe śniadanie pomaga schudnąć.

Naukowcy z Uniwersytetu w Bath w Anglii zaprzeczyli znaczeniu śniadania w walce z nadwagą. Rzecz w tym, że absolutnie wszystkie blogi, czasopisma i samozwańczy dietetycy internetowi twierdzą, że śniadanie jest bardzo ważne, a lekceważenie porannego posiłku prowadzi do przejadania się w ciągu kolejnych godzin dnia.  Co z kolei prowadzi do spowolnienia procesu odchudzania.

Uniwersytet w Bath i grono naukowców postanowiło przeprowadzić eksperyment, który by ostatecznie potwierdził lub zaprzeczył wpływ śniadania na odchudzanie. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie International Journal of Obesity wynika z nich, że głodówka przed południem w żaden sposób nie wpływa na przejadanie się w trakcie dnia.

Mit – śniadanie bogate w białko

Panuje przekonanie, że odpowiednie, bogate w białko śniadanie przyspiesza przemianę materii, oraz dodaje energii na resztę dnia.  Jednak, co ważniejsze, pomaga ograniczyć przekąski i nie przejadać się obiadem i kolacją. Autor badania w swojej publikacji nie zgadza się z podobnymi wypowiedziami.

 

Propaganda ważności i niezbędności śniadania to dzieło producentów zbóż, jaj i boczku. Nie istnieje naukowe potwierdzenia korzyści z porannego posiłku. Z naszych analiz wynika, że do powstania tych mitów doprowadziły zapiski opierające się na danych z obserwacji, a nie eksperymentów. ” — Twierdzi główny autor badań, James Betts.

 

Swoje badania na uniwersytecie Betts poparł właśnie szeregiem eksperymentów. Wraz z innymi naukowcami wybrano 24 osoby (16 kobiet i 8 mężczyzn), które cierpiały na otyłość. Jedna część badanych mogła jeść śniadanie w postaci produktów o łącznej wartości energetycznej od 700 kalorii w zależności od wagi uczestnika badania), a druga część powinna wytrzymać do obiadu. Zgodnie z oczekiwaniami, osoby które wstrzymały się ze śniadaniem, zjadały na obiad takie same ilości lub odrobinę więcej.

 

Na potwierdzenie swojego eksperymentu i obalenie tego mitu. Przeprowadzono również szereg badań diagnostycznych.  Badania wykazały, że u obu grup poziom greliny (hormonu sygnalizujące o głodzie) był prawie taki sam przed obiadem. Wraz z tym naukowcy stwierdzili, że u tych, którzy nie zjedli śniadania, poziom greliny spadł po południu– pozostał wysoki u spożywających Śniadanie.  Według naukowców wskazuje to na pozytywny wpływ kilku godzin.

Ciekawskich zachęcamy do zapoznania się z cała publikacją i przypominamy, że eksperyment zaprzecza pozytywnym wpływie śniadania na odchudzanie. W żaden sposób nie dotyka innych wniosków, jak, np. pozytywny wpływ śniadania na nastrój czy zdolności intelektualne.

 

Zostaw Komentarz

Your email address will not be published.

Może Ci zainteresować

fizjoterapia-kraków